Hospitality fortsätter prägla kontoren
I en tid där platsen blir allt viktigare för individen, såväl som teamet, oavsett jobb eller fritid, behöver miljöerna vi vistas i leverera upplevelser. Estetik, trivsel och service som stödjer vår arbetsdag tar allt mer inspiration från hotell- och besöksnäringen. Miljöerna blir mer inbjudande, ger en starkare medarbetarupplevelse och stärker varumärket. Framför allt – man gillar att vara där. Samtidigt speglar riktningen vikten av det mer välmående kontoret inför nya direktiv.
En designfilosofi för lugn i bruset
Mono-branding är en stark trend som genomsyrar både varumärkesstrategi och inredningsdesign. Exempelvis Paris-baserade Buddy Buddy, som erbjuder produkter med fokus på nötsmör. Även inredningen präglas av en monokrom touch. Restaurangkedjan The Avocado Show har en liknande filosofi, där allt kretsar kring avokado. Koncepten handlar om att välja en nisch och förmedla den upplevelsen genom allt – från produkt till miljö. Trenden syns även i kontorsmiljöer, som i Dentology+ av Norm Architects som vill skapa ”monogami utan monotoni”. Monokroma inredningsdetaljer bygger en harmonisk helhet som visar sig minska stress och öka fokus.
Biophilic design och servicekultur
Hospitalityvärlden har länge använt naturliga element för att skapa lugn och trivsel och kontorsdesignen går i samma riktning. Växtväggar, dagsljus och material som trä och sten bidrar till medarbetarnas hälsa och välbefinnande. Amazons The Spheares innehåller 40 000 växter från hela världen, medan Apples huvudkontor Apple Park erbjuder fruktträdgårdar och dammar för att skapa en harmonisk och inspirerande arbetsmiljö. Googles Bay View Campus maximerar naturligt ljus, gröna tak och inomhusväxter för att förbättra inomhusluften.
Upplevelser som speglar varumärket
Varumärken som tar hospitality till nästa nivå genom att skapa upplevelser som stärker deras identitet är bland annat Louis Vuitton, som nyligen tog över Casa Neos Beach Club i Miami. En trend som speglas på kontoren, där fysiska miljöer blir en manifestation av företagets kultur och värderingar. Advokatfirman Clifford Chance i Amsterdam har gjort precis detta genom att skapa ett kontor som tar vara på husets historik för att skapa nya arbetssätt kombinerat med inspiration från hospitality. Många företag följer trenden för att skapa en mer välkomnande miljö.
Orientexpressen och luftskepp gör comeback
Återkomsten av luftskepp och klassiska tåg som Orientexpressen visar att nostalgi och framtid kan gå hand i hand. Dessa reseupplevelser inspirerar också kontorsmiljöer, där rörlighet, elegans och detaljfokus blir allt viktigare. Inom kontorsvärlden ser vi hur samma filosofi tar sig uttryck i integrerad teknologi, såsom smart belysning, kontaktlösa lösningar och AI som skapar miljöer som är lika funktionella som lyxiga.
Takeaways hospitalitytrenden:
Den välkomnande upplevelsen – kontorsmiljöer ska kännas lika inbjudande och bekväma som hotell och coworking-hubbar. Det handlar om att må bra.
Flexibilitet och mångsidighet – en kontorsmiljö som kan anpassas efter olika behov.
Kopplingen till natur och välbefinnande – naturliga material, växter och belysning skapar en lugn, hälsosam och produktiv arbetsmiljö för medarbetarnas välmående. Men också en påminnelse om miljötänk.
Gemenskap och kultur – centrala, sociala utrymmen som liknar vardagsrum eller hotellobbyer för naturliga möten, tillhörighet och stärkt teamkänsla.
”The brand story” gestaltad – integrerade detaljer, accessoarer och designinslag som speglar företagets identitet och skapar emotionell koppling för både medarbetare och besökare.
Horreds take – en helhetsupplevelse
När kontorsdesign inspireras av hospitality lyfter vi nivån från arbetsplats till upplevelse, där vi lägger vikt vid varje detalj för att främja välbefinnande, kreativitet och lojalitet.
Vi vill passa på att berätta om vår nya lackeringsteknik som möjliggör hela 9 monokroma färgsättningar som skapar sömlösa, stilrena helheter. Välj samma färg på bordsskiva och underrede samt stolsdyna och stativ. Kombinera VX bord med Glove eller Prime. Vi berättar mer inom kort samt visar upp kombinationer på SFF25. Passa på också att utforska våra modul- och loungemöbler, våra biofiliska lösninger och vårt prisade nya kompakta bordssystem.
Vi berättar gärna mer, varmt välkommen att boka ett möte i ett av våra showrooms i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Göteborg eller Malmö.
//Team Horreds